ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΤΟΥ Κ.ΠΨ.Υ.

Company about

Οι ειδικοί που φροντίζουν την ψυχική υγεία των παιδιών και των οικογενειών τους, σε κρίσιμες στιγμές όταν συμβαίνουν σημαντικά γεγονότα, δεν παραμένουν στα γραφεία τους, αλλά σπεύδουν άμεσα εκεί που συμβαίνουν τα γεγονότα, προκειμένου να προσφέρουν ψυχολογική στήριξη, με τρόπο που συνδυάζεται η υψηλή επιστημονική γνώση, η μεγάλη εμπειρία και η εθελοντική προθυμία.

1999 Η ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΟΥ Κ.ΠΨ.Υ ΣΤΟΥΣ ΣΕΙΣΜΟΠΑΘΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ


Company about

Το Κ.ΠΨ.Υ. μετά τον σεισμό της 7 ης Σεπτεμβρίου 1999, κινητοποιήθηκε άμεσα και ανέλαβε πρωτοβουλία στήριξης των σεισμοπαθών στην περιοχή του Δήμου Άνω Λιοσίων. Η πρωτοβουλία αυτή συνεχίστηκε μέχρι τις 30 Ιουνίου του 2000.
Η παρέμβαση πραγματοποιήθηκε σε τρείς φάσεις:

1 η φάση: ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΚΡΙΣΗΣ

Company about

Σεπτέμβριος 1999 – Οκτώβριος 1999
Στην κεντρική πλατεία της πόλης λειτούργησε, σε καθημερινή βάση, ΣΤΑΘΜΟΣ ΑΜΕΣΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΣΤΗΝ ΚΡΙΣΗ. Προσήλθαν πολίτες όλων των ηλικιών τρομαγμένοι, ανήμποροι να αντιδράσουν, με αιτήματα όπως:
Δυσκολίες αποχωρισμού και διαχείρισης πένθους.
Δυσλειτουργία στην οικογένεια.
Στήριξη και συμβουλευτική στα καθημερινά προβλήματα της νέας κατάστασης.
Συνταγογραφία.
Στον χώρο του 6 ου Νηπιαγωγείου διαμορφώθηκε, καθημερινά από τις 8:00 έως τις 2:30, ΣΤΑΘΜΟΣ ΑΜΕΣΗΣ ΚΟΙΝΟΤΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ, για παιδιά ηλικίας 4 – 15 ετών. Η δράση περιλάμβανε δημιουργική απασχόληση των παιδιών, συμβουλευτική γονέων και ενηλίκων σε ατομική και ομαδική βάση. Η προσπάθεια ήταν καταλυτική, καθώς πραγματοποιείτο σε μία περίοδο όπου ο φόβος ήταν σε έξαρση.
Οι 25 ειδικοί επιστήμονες του Κ.ΠΨ.Υ., ξεπερνώντας το φράγμα ανάμεσα στους ειδικούς και τους πολίτες, φρόντισαν τις κρίσιμες ώρες να βρίσκονται μέσα στις σκηνές των σεισμοπαθών και να παρεμβαίνουν στις όποιες φοβίες την στιγμή της γένεσής τους. Τοιουτοτρόπως, παρεμπόδιζαν την κρυστάλλωση των φυσιολογικών φόβων σε παθολογικές φοβίες.
Πραγματοποιήθηκαν κεντρικές ομιλίες από τον Διευθυντή και από ειδικούς του Κ.ΠΨ.Υ. προς τους γονείς της ευρύτερης περιοχής, όπου στεγαζόταν το 6 ο Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό σχολείο, με στόχο την αποφυγή δημιουργίας κλίματος πανικού, ενώ παράλληλα λειτουργούσαν ομάδες παιδιών.
Ταυτόχρονα, υπήρξε συνεργασία με τους φορείς του Δήμου Άνω Λιοσίων, καθώς και με άλλους φορείς Ψυχικής Υγείας, με στόχο τον ευρύτερο σχεδιασμό παρεμβάσεων στην περιοχή.

2 η φάση: ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ

Company about

Νοέμβριος – Δεκέμβριος 1999
Πραγματοποιήθηκε συνεργασία με εκπαιδευτικούς και μέλη συλλόγων και κηδεμόνων των σχολείων της ευρύτερης περιοχής.
Ορίστηκε ο τομέας ευθύνης μας, ο οποίος ήταν η περιοχή Δροσούπολης – Λίμνης, που περιλάμβανε δύο καταυλισμούς με 800 οικογένειες και αναλάβαμε δράση.
Οργανώθηκε Συμβουλευτικός Σταθμός Ψυχολογικής Στήριξης για τα παιδιά και τις οικογένειές τους.
Εκδόθηκε ενημερωτικό φυλλάδιο με προτεινόμενες δράσεις και δημιουργικές ομάδες.
Σχεδιάστηκε και οργανώθηκε Χριστουγεννιάτικη Γιορτή στους καταυλισμούς του τομέα ευθύνης μας, με ενεργοποίηση των ίδιων των κατοίκων.

3 η φάση: ΜΕΤΑΤΡΑΥΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ

Company about

Ιανουάριος – Ιούνιος 2000 Λειτούργησε ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ σε καθημερινή βάση, με Διαγνωστική και Θεραπευτική παρέμβαση σε:
Παιδιά και εφήβους με ψυχολογικά προβλήματα.
Παιδιά, εφήβους και γονείς σε πένθος.
Οικογένειες σε κρίση.
Παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και διαταραχές συμπεριφοράς.
Παιδιά με νοητική υστέρηση και άλλες εξελικτικές διαταραχές.
Πραγματοποιήθηκαν:
Δύο διαρκή τακτικά σεμινάρια γονέων στο 6 ο Δημοτικό σχολείο από 18/1/2000 έως 1/6/2000 σε συνεργασία με τον Σύλλογο Γονέων. Τα θέματα αφορούσαν την δυναμική των σχέσεων μέσα στην οικογένεια, με επίκεντρο την επικοινωνία γονέων και παιδιών.
Σεμινάριο μαθητών της Β΄ Γυμνασίου με στόχο την ευαισθητοποίηση σε θέματα εφηβείας.
Υπήρξε διαρκής συνεργασία με άλλους φορείς (κοινωνική Υπηρεσία του Δήμου Άνω Λιοσίων, Εκκλησία, Υπεύθυνους καταυλισμών).
Οι ειδικοί επιστήμονες του Κ.ΠΨ.Υ. γνωρίζοντας τον κίνδυνο ανάπτυξης ψυχοπαθολογίας εξ αιτίας του ισχυρού σοκ από το πλήγμα του σεισμού (που αν αφεθεί δίχως ουσιαστική παρέμβαση, υπάρχει κίνδυνος να μετατραπεί το τραύμα σε επιπλεγμένο, σε ψυχική ασθένεια), εργάστηκαν ώστε να μη διαλυθεί ο κοινωνικός ιστός και να συνεχιστεί η ζωή των παιδιών, των οικογενειών και γενικά των πολιτών.
Οι ειδικοί δούλεψαν με τα παιδιά και τις οικογένειές τους με στόχο, το τραύμα να γίνει πηγή δύναμης και αλλαγής, προκειμένου να βοηθηθούν και να βελτιώσουν την υγεία τους, και να ικανοποιήσουν τις επιθυμίες τους, τις αξίες τους, την ζωή τους.

2007 Η ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΟΥ Κ.ΠΨ.Υ. ΣΤΟΥΣ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ ΤΩΝ ΠΥΡΟΠΛΗΚΤΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΤΩΝ ΝΟΜΩΝ ΗΛΕΙΑΣ, ΕΥΒΟΙΑΣ


Company about

Η Επιστημονική Ομάδα του Κ.ΠΨ.Υ., ανταποκρινόμενη στην ανάγκη ψυχολογικής παρέμβασης και υποστήριξης στους κατοίκους των πυρόπληκτων περιοχών της Ελλάδας, κατά το διάστημα των πυρκαγιών τον Αύγουστο του 2007, παραβρέθηκε άμεσα με κλιμάκια ειδικών στις περιοχές των Νομών Ηλείας, Ευβοίας και Αρκαδίας.

1 η φάση: ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΚΡΙΣΗΣ

Company about

Αύγουστος 2007
Οι ειδικοί κινήθηκαν στις ευρύτερες πληγείσες περιοχές και εργάστηκαν πόρτα-πόρτα με:
Παιδιά, γονείς, οικογένειες.
Συλλόγους γονέων.
Δημοτικούς και κοινοτικούς φορείς.
Ταυτόχρονα λειτούργησαν ομάδες παιδιών, έκφρασης και επεξεργασίας συναισθημάτων, με αφορμή την καταστροφή
Στόχος ήταν η διαχείριση του μετατραυματικού stress, η αντιμετώπιση του φόβου, η ανάδειξη των ψυχικών δυνάμεων των κατοίκων και η ενδυνάμωση των κοινοτικών δεσμών, αποφεύγοντας την ψυχιατρικοποίηση των όποιων φυσιολογικών αντιδράσεων.

2 η φάση: ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ

Company about
Σεπτέμβριος - Δεκέμβριος 2007
Σε αυτή τη φάση, η προσπάθεια των ειδικών πήρε τη μορφή δράσης με σταθερή συνεργασία στους Δήμους, Αρχαίας Ολυμπίας στον Νομό Ηλείας και Ταμιναίων στον Νομό Εύβοιας, όπου διενεργήθηκαν ατομικές, οικογενειακές και ομαδικές ψυχοθεραπευτικές παρεμβάσεις.
Πραγματοποιήθηκαν:
Διασύνδεση με τοπικούς φορείς και με εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων.
Ευαισθητοποίηση των κοινωνικών φορέων.
v Πολλαπλές ομιλίες με γονείς.
Ανοιχτές ομιλίες - παρεμβάσεις στα σχολεία και την κοινότητα.
Screening στα σχολεία, με την συνεργασία των εκπαιδευτικών, για την διερεύνηση και την καταγραφή παιδιών και εφήβων σε κίνδυνο.

3 η φάση: ΜΕΤΑΤΡΑΥΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ

Company about

ΛΙανουάριος - Ιούνιος 2008
Η τρίτη φάση περιελάμβανε συνεργασία με Δημοτικά Σχολεία, Γυμνάσια και Λύκεια, όπου πραγματοποιήθηκαν Διαγνωστικές εκτιμήσεις μαθητών, Συμβουλευτικές, Υποστηρικτικές και Θεραπευτικές παρεμβάσεις μέσα από:
Ατομικές συναντήσεις.
Συναντήσεις Γονέων – Ζευγαριών.
Οικογενειακές συνεδρίες.
Ανοιχτές συναντήσεις με γονείς.
Ομιλίες από τους ειδικούς του Κέντρου Παιδοψυχικής Υγιεινής.
Συνεργασία με τους Υπεύθυνους τοπικούς φορείς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας.
Σ΄ αυτή τη φάση συμπεριλαμβάνεται και η συμμετοχή στην έρευνα για το Μετατραυματικό Stress σε Παιδιά Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου. Η έρευνα διεξήχθη τον Μάρτιο του 2008, στην οποία συμμετείχαν συνολικά 812 μαθητές. Χορηγήθηκαν ερωτηματολόγια σε όλα τα σχολεία του Δήμου Αρχαίας Ολυμπίας και του Δήμου Ταμιναίων.
Σκοπός ήταν η ανάδειξη των θετικών εμπειριών, οι οποίες καταγράφηκαν και άγγιξαν πολλά θέματα, που αναφέρονταν στην εγγύτητα των ανθρώπων, την ανάπτυξη νέων δεσμών, την αλληλεγγύη, την προσφορά στον συνάνθρωπο, την αλληλοϋποστήριξη και το ευρύτερο κοινωνικό δέσιμο, αλλά και στην έκφραση βαθιάς οικολογικής συνείδησης.

2013 - 2015 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΗΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΜΕ ΔΟΜΗΜΕΝΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΑ ΓΥΜΝΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ


Company about

Το πρόγραμμα Πρόληψης και Αντιμετώπισης της Διαταραχής Συμπεριφοράς των Εφήβων στο κέντρο της Αθήνας σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε με δομημένες παρεμβάσεις στα Γυμνάσια της περιοχής την περίοδο 2013 – 2015. Στόχευε στην πρόληψη της εμφάνισης ψυχοπαθολογίας στην εφηβεία, την ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών και των γονέων σε θέματα ψυχικής υγείας των εφήβων και στη δυνατότητα παραπομπής και αντιμετώπισης τυχόν διαγνωστικών, θεραπευτικών και μαθησιακών αιτημάτων στο Κ.ΠΨ.Υ. Αθήνας.
Οι ομάδες των ειδικών συνεργάστηκαν με τους εφήβους, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς και συντόνισαν ομάδες συζητήσεων, βιωματικών εργαστηρίων και δράσεων, ανάλογα με το δυναμικό της κάθε ομάδας και τις θεματικές ενότητες που αναπτύχθηκαν. Η θεματολογία των συναντήσεων που υλοποιήθηκαν είχε στο επίκεντρο την ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των εφήβων υπό συνθήκες κοινωνικής κρίσης, την αναζήτηση ταυτότητας και προοπτικής, τον ρόλο της οικογένειας και του σχολείου ως δομών που μπορούν να περιέχουν την αγωνία των εφήβων και ταυτόχρονα να ανοίγουν δρόμους προς την ενήλικη ζωή.


FOLLOW US

short